*

mrantaiso Orjuus lakkautettava tästä maasta!

Uutta työvoimapolitiikkaa

  • Työvoimatoimikunta vuosimallia 2015
    Työvoimatoimikunta vuosimallia 2015

"Hallitus valmistelee 15.10.2015 mennessä vuoropuhelussa työelämän osapuolten kanssa työttömyysturvan uudistuksen, sisältäen työn vastaanottovelvoitteen tiukentumisen sekä velvoitteen osallistua aktivointitoimenpiteisiin." Lähde: hallitusohjelma s. 15.

 

On tarpeen täsmentää, mikä onkaan toimintatapa työvoimatoimistoissa nykyisellään.

Työvoimatoimistojen tämänhetkinen päätavoite ovat karenssit ja työllisyysmäärärahoissa säästäminen. Aniharvoin sanktiot johtuvat siitä, että joku tieten tahtoen kieltäytyisi tekemästä toivotulla tavalla. TE-toimisto toimii jollakin seuraavista karenssiin johtavista keinoista:

 

  • Informoi asiakasta (=työtön) puutteellisesti ja jättää olennaisia asioita kertomatta.
  • Tarjoaa (=työhönosoitus) työtä, muttei kerro asiakkaalle sen olevan pakollista, vaikka hakijalla ei olisi tehtävään tarvittavaa pätevyyttä tai tarjoaa tietoisesti sellaista työtä, jota työtön ei todennäköisesti hae.
  • Kertoo asiakkaalle vapaaehtoisista toimenpiteistä jättäen täsmentämättä, että niihin täytyy reagoida välttääkseen sanktiot.
  • Kirjaa työnhakusuunnitelmaan asioita, joita asiakas ei ole täysin ymmärtänyt.
  • Tarjoaa työvoimapoliittista työkokeilua tai koulutusta työssäkäyntialueen ulkopuolelta, johon asiakkaalla ei ole matkojen tai majoituksen puuttumisen johdosta mahdollisuuksia tai varaa.

 

Tämän jälkeen työvoimatoimisto vetoaa syyhyn, jota sen ei tarvitse näyttää toteen ja vetoaa sääntöihin ja lakeihin, jotka ovat kaikille samoja. Sitten sekoitetaan toisiinsa aidat ja aidanseipäät ja  laitetaan sanoja asiakkaan suuhun: 'on kieltäytynyt', 'on toiminut moitittavasti', vaikkei ole todellisuudessa kieltäytynyt ja on toiminut käsittämänsä ja ohjeiden mukaan. Viimeisenä keinona TE-toimistolla on poimia laista yksittäinen pykälä, joka sattuu sopimaan tapaukseen sanktioivassa mielessä (ja jättää kaikki muut lait huomioimatta). Jos asiakas valittaa ja tilanne on "vaarassa" korjaantua asiakkaan kannalta, vedotaan johonkin muuhun seikkaan tai vain kieltäydytään noudattamasta lakia kategorisesti. Päätös jää voimaan sellaisenaan niin pitkälle valitusportaissa kuin asiaa voi viedä. Näin asiakas on kaikessa väärässä ja TE-toimisto kaikessa oikeassa ja karenssi on olevinaan aina perusteltu ja "oikeudenmukainen". Työtön ei ole lain edessä yhdenvertainen eikä hänen oikeusturvansa toteudu perustuslain mukaisesti. Sellainen on yhteiskuntastatukseen liittyvää syrjintää. Syrjintä on perustuslaissa kiellettyä.

 

"TE-toimistojen tehtäväksi kirkastetaan työnvälitystoiminta. Julkisen työnvälityksen vuoropuhelua ja yhteistyötä työnantajayritysten kanssa vahvistetaan. Uudistus aktivoi työnhakijan omaa roolia työnhaussa, mutta myös varmistaa nykylainsäädännön sanktioiden tehokkaan täytäntöönpanon." Lähde: hallitusohjelma s. 16.

 

Jos työnvälitystoiminta todellakin kirkastetaan TE-toimistojen tehtäväksi, niin silloin on kyse täydellisestä suunnanmuutoksesta entiseen rankaisevaan ja säästävään linjaan verrattuna. Omakohtaisesti työvoimamielivallan kokeneena, olen epäileväinen kuinka tämäkään mahtaa muuttaa tilannetta.

 

Tähän asti työnhakijan rooli työnhaussa on ollut virkailijoiden armeliaisuuden varassa. Omakin suunnitelmani ammuttiin yks kaks alas taivaalta, vaikka olin nähnyt suurta vaivaa ja investoinut työllistymiseeni. Kiinnitän huomion lauseen loppuun: " varmistaa nykylainsäädännön sanktioiden tehokkaan täytäntöönpanon." Jos sanktiot ovat ennenkin määräytyneet naamakertoimen mukaan mielivaltaisesti, niin tästä ankaruudesta puuttuvat enää piikkilangat ja kaasukammio.

 

(c) Marko Rantaiso

Kirjoitusta voi vapaasti jakaa ja tarjota julkaistavaksi printtimediaan. Yhteydenotot: rantaiso@yahoo.com

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat